Tunnelmia Gotland Runtista

Maailman suurin vuosittain järjestettävä avomeripurjehduskilpailu Gotland Runt purjehdittiin heinäkuun alussa Ruotsissa. Mukaan kilpailuun osallistui Vaasan merenkyntäjiltä s/y Jacutsi, jonka miehistössä purjehtivat Lauri Katajisto, Matti Katajisto, Johan Koski, Toni Kalliola, Aaro Kangasmaa, Tero Raunio.

Gotland Runtin lähtö tapahtui tällä kertaa Sandhamnista Tukholman ulkosaaristosta. Reitti kiersi ensin kohti pohjoista, Svenska Högarnan majakkaa, jonka jälkeen reitti kaartui etelään kiertäen Gotlannin myötäpäivään ja palaten sitten takaisin Sandhamniin. Kilpailureitin pituudeksi tuli noin 360 merimailia.

Mukaan kilpailuun oli jälleen ilmoittautunut parisen sataa venettä. Jacutsi oli kaikilla 30 jalallaan yksi kilpailun pienimmistä veneistä. Suurin kilpailuun osallistunut vene oli pituudeltaan kunnioitettavat 175 jalkaa. Muutoinkin Sandhamnin satama täyttyi ääriään myöten toinen toistaan hienommista kilpapursista.

Sandhamn enne kilpailun alkua
Tunnelmia kilpailun aloitusseremoniasta

Jacutsin kokoluokasta sekä ominaisuuksista johtuen toivoimme kilpailuun kevyttä tuulta. Tuuliennuste näyttikin pitkään varsin lupaavalta korkeapaineen selänteen sijaitessa Gotlannin päällä. Muutama päivä ennen starttia tuuliennuste alkoi kuitenkin muuttua matalapaineen liikkuessa kohden Tukholmaa ja nostaen tuulen nopeuden ennusteissa paikoitellen yli 15 m/s. Tuuliennusteesta huolimatta päätimme, että teemme parhaamme niissä olosuhteissa jotka meille annetaan. Ja näin toimimme. Jacutsi kilpaili SRS C -luokassa ja starttasimme matkaan klo 14:30 paikallista aikaa. Tuuli startin aikoihin oli kevyttä 4 m/s idän puolelta, mutta tuulen oli ennustettu nousevan illan mittaan reilusti yli 10 m/s kääntyen samalla koillisen suuntaiseksi. Tuuli noudatti ennustetta ja muutaman tunnin purjehdittuamme alkoi tuuli olla jo yli 10 m/s. Osuuden ollessa kryssiä päätimme ottaa isopurjeeseen ensimmäisen reivin. Keulalla meillä oli Genoa. Tovin purjehdittuamme, ja tuulen noustessa edelleen, otimme isoon vielä toisen reivin ja jatkoimme hiukan erikoisella purjesetillä purjehtiessamme Genoalla ja kahdella reivillä. Fokan vaihto keulaan olisi vienyt jonkin verran aikaa, joten päätimme sinnitellä Genoan kanssa, olihan Svenska Högarna jo lähestymässä, jonka jälkeen kurssi muuttuisi kohden etelää. Venevauhtimme tällä kovatuulisella kryssiosuudella oli yllättävänkin hyvä ja Svenska Högarnan saavutimme luokkamme kärkijoukossa.

Svenska Högarnalta reitti kääntyi etelään kohden Fåröta. Matalapaineen oli ennustettu liikkuvan koilliseen kääntäen tuulen vähitellen sivuvastaiseksi kohden Gotlantia pyrkiviä veneitä. Tässä vaiheessa kilpailua teimme ratkaisevan taktisen päätöksen. Päätimme lähteä muita kilpailijoita läntisemmälle kurssille, jotta pystyisimme ohittamaan matalapaineen keskuksen ja saamaan kovimman tuulen sivumyötäisenä vastaisen tuulen sijaan. Suunnitelma toimi täydellisesti ja matalapaineen toisella puolella purjehtivat kisaajat hävisivät meille venevauhdissa tuulen ollen heille sivuvastainen. Jonkin verran kilpailevia veneitä seurasi esimerkkiämme. Suunnitelman toteuduttua tunnelma veneessä alkoi nousta yön kylmyydestä sekä sateesta huolimatta ja tiesimme, että nyt kamppailemme tosissamme Gotland Runtin voitosta.

Fårön väliaikapisteelle saavuimme maanantaiaamuna. Sijoitus tässä kohtaa oli luokkamme kärjessä, ja etumatka toisena purjehtivaan noin 20 min tasoitetussa ajassa. Tästä oli hyvä jatkaa Gotlannin kiertoa. Päätimme taktisesti pysyä lähellä pahimpia kilpakumppaneitamme, jotta olosuhteet eivät ratkaisisi tilannetta vastoin etuamme. Suunnitelma toimi hyvin ja pystyimme rauhallisin mielin jatkamaan kilpailua, venevauhtimme ollessa koko ajan hyvä. Seuraava väliaikapiste oli Hoburgenin kohdalla, jonne saimme kryssiä mukavassa 6 m/s etelätuulessa Gotlannin rantaa pitkin. Hoburgenin saavutimme edelleen luokkamme kärjessä ja tästä alkoi purjehdus Visbyn kiertopisteen kautta kohden Sandhamnia sekä maalia. Tiesimme, että ilman välinerikkoja olemme palkintopallilla. Olimmehan kasvattaneet johtoamme jokaisella väliaikapisteellä. Pyrimme purjehtimaan täyttä vauhtia ensin Visbyhyn läntiseksi kääntyneessä sivutuulessa ja Visbystä kohden Sandhamnia myötäiseksi kääntyneessä tuulessa. Veneemme ja miehistömme kesti reitin loppuun asti ja maalilinjalla tuuletimme Gotland Runt 2024 voittoa!

s/y Jacutsi saapumassa maaliin
Gotland Runtin voittajamiehistö: Tero Raunio, Johan Koski, Lauri Katajisto, Matti Katajisto, Toni Kalliola, Aaro Kangasmaa

Jacutsin koko joukkue kiittää kannustuksesta!

Gotland Runt SRS C -luokan tulokset.